Czy wiecie, które porty obsługują rocznie najwięcej ładunków kontenerowych? Poniżej znajduje się aktualna lista wraz z zaskakującymi informacjami na ich temat:
Miejsce 10: Tianjin / Xingang
Tianjin to największy port północnych Chin, znany jako “brama do Pekinu”. Był portem i ważnym ośrodkiem handlu już od VI wieku. W roku 1860 stał się oficjalnie portem o międzynarodowym znaczeniu. Dziś rocznie jest tu przeładowywanych ponad 13 milionów TEU – jednostki oznaczającej jeden kontener 20-stostopowy.
źródło: siteselection.com
Miejsce 9: Dubai / Jebel Ali
Jebel Ali to największy na świecie port zbudowany w całości przez człowieka – nie było tu naturalnych warunków dla jego istnienia, wszystkie nabrzeża zostały usypane sztucznie, a całe przykległe do niego miasto zbudowane wyłącznie na potrzeby pracowników . Powstał w latach 70-tych. Położny 35 km na zachód od Dubaju stanowi największy port Bliskiego Wschodu, ale cały czasi się rozbudowuje. Do roku 2023 planuje zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe do 55 mln TEU!
Miejsce 8: Qingdao
Quingdao znajduje się we wschodniej części Chin. Chociaż jest jednym z kilku największych portów Azji, obsługując w roku 2014 16,6 mln TEU, port Quingdao ma plany stać się już wkrótce lokalnym liderem i największym hubem kontenerowym Azji. Podpisano już odpowiednie umowy z lokalnymi operatorami feederowymi i portami w Korei. Czy plany te się powiodą? Czas pokaże, na pewno w okolicy jest duża konkurencja!
źródło: 123rf.com
Miejsce 7: Guangzhou
Kolejny port w Chinach, który mimo wyjątkowo niesprzyjających warunków geopolitycznych (kiedyś bardzo biedne obszary wokół portu stanowiły atrakcyjne miejsce do budowy zakładów produkcyjnych, dziś zakłady te przenoszą się wgłąb kraju) nadal odnotowuje coroczny przyrost w liczbie obsłużonych kontenerów. Znajduje się na południu Chin. Już od III wieku stanowił ważny port handlowy, nazywany był nawet częścią „jedwabnego szlaku morskiego”.
źródło: 4.bp.blogspot.com
Miejsce 6: Busan
Malowniczo położony port Busan w Korei Południowej nie był szczególnie rozwinięty jeszcze do lat 90-tych. Od tamtej pory jednak stał się najważniejszym portem regionu, a od otwarcia nowego terminalu kontenerowego w 2006 ciągle zwiększa liczbę przeładowanych kontenerów. Stanowi hub między innymi dla towarów płynących do Japonii.
źródło: marinelink.com
Miejsce 5: Ningbo
Prawie 19 milionów przeładowanych TEU w roku 2014 dało chińskiemu portowi Ningbo 5 miejsce w zestawieniu. To jedyny port, który odnotował dwucyfrowy przyrost w stosunku do roku poprzedniego – aż 12%! Port pobił też rekordy w roku 2015 i zapowiada się na to, że w roku 2016 znajdzie się na jeszcze wyższym miejscu w plebiscycie.
źródło: dreamsite.com
Miejsce 4: Hong Kong
Wiele razy był na pierwszym miejscu zestawienia. Idealne naturalne warunki do powstania portu oraz bogate zaplecze produkcyjne przyczyniły się do tego, że Hong Kong stał się symbolem transportu kontenerowego. Chociaż jego pozycja wciąż jest wysoka, port Hong Kong notuje spadki w liczbie przeładowanych kontenerów. Niedługo może zostać wyprzedzony przez inne porty na liście.
Miejsce 3: Shenzen
Bliski sąsiad Hong Kongu, Shenzen, odnotowuje niewielkie, ale stałe wzrosty. Nazwa Port of Shenzen to kolektywna nazwa dla kilku dużych portów w prowincji Guandong w Chinach, w swoich granicach zawiera takie terminale jak Shekou, Yantian i Chiwan oraz inne mieszczące się w delcie rzeki Pearl. Geograficznie jest to ogromny obszar z 260 km linii brzegowej!
Miejsce 2: Singapur
Singapur jest głównym portem-hubem dla całego regionu Azji Południowo-wschodniej. Komercyjną działalność na światową skalę rozpoczął na początku XIX wieku. Do roku 2014 łącznie przeładowano w nim 500 milionów TEU!
Miejsce 1: Shanghai
Shanghai utrzymuje się na pierwszym miejscu zestawienia już od 2009 roku. W roku 2014 ustanowił światowy rekord w przeładunkach kontenerowych – 35 milinów TEU! Shanghai długo był niewielkim miastem, ale już na początku XX wieku był największym portem Dalekiego Wschodu. Możliwości konkurowania z wielkimi okolicznymi terminalami kontenerowymi dała mu dopiero budowa wysuniętego na otwarte morze terminalu Yangshan. Strategiczne położenie na samym środku najdłuższego, wschodniego wybrzeża Chin zapewnia mu olbrzymie zaplecze.
źródło: worldatlas.com